Szkoły nie są z gumy

W przyszłym roku do szkół średnich ruszy 730 tys. uczniów.
To dwa razy więcej niż dotychczas.
Strach się bać! 
Kiedy w czerwcu 2016 roku minister Anna Zalewska przedstawiała założenia zaplanowanej przez jej resort reformy, pojawiło się wiele pytań i wątpliwości.

Czytaj więcej...

Komu najmocniej bije rekrutacyjny dzwon

Petycja przygotowana przez Koalicję NIE DLA CHAOSU W SZKOLE została dostrzeżona, i słusznie. Nawet jeśli nie odniesie zamierzonego skutku, będzie stanowić ostrzegawczy dzwonek dla wszystkich zainteresowanych: dla urzędników w MEN, dla organów prowadzących szkoły, dla rodziców i dla uczniów. Nie chcemy w 2019 roku obudzić się z ręką w nocniku, jak w bieżącym roku szkolnym, gdy okazało się, jak w praktyce wygląda nauka z wydłużonej podstawówce i jakie ciężary architekci „reformy” złożyli na barkach uczniów klas siódmych. „Dziennik Wschodni” opublikował 29 marca 2018 tekst, w którym informuje o naszej petycji i sygnalizuje, jakie skutki niesie ze sobą „reforma” dla szkół średnich Lublina. Artykuł odsłania przy okazji problemy, nad którym nikt na razie nie zechciał się pochylić.

Czytaj więcej...

Radosnych Świąt, słodkich mazurków, dobrych spotkań i pomyślności na każdy dzień.

Náboj, nasz sukces o gorzkim smaku

23 marca od wczesnych godzin wielu polskich uczniów, pasjonatów matematyki, zmierzało wraz z nauczycielami do Białegostoku, Gdańska, Warszawy, Krakowa i Wrocławia, aby wziąć udział w niezwykłym międzynarodowym konkursie. Náboj, bo tak się ten konkurs nazywa, kolejny już raz pokazał, że polskie drużyny matematyczne wyróżniają się na tle drużyn z innych krajów Europy. Ale wiadomości o tym nie znajdziemy ani w gazetach, ani na stronach internetowych MEN...

Czytaj więcej...

Szanowna Pani Minister,

My, niżej podpisani, 

wnosimy o zobowiązanie kuratorów oświaty do podania liczby i profili klas dostępnych dla absolwentów szkół podstawowych oraz absolwentów gimnazjów w poszczególnych szkołach w roku szkolnym 2019/2020 przed 1 września 2018 r.

Czytaj więcej...

Pani minister w trzech interakcjach, z uogólnieniem

Muszę przyznać, że chyba jeszcze nigdy nie znalazłem się w tak wysokich sferach, jak 15 marca, kiedy to wziąłem udział w jednym z paneli dyskusyjnych w ramach konferencji „EDUKATOR 2018”, organizowanej przez dziennik „Rzecz-pospolita”. Jak zapisano w zaproszeniu, celem owego wydarzenia było „zderzenie perspektyw reformatorów i biznesu oraz przygotowanie stosownych rekomendacji”. Rzecz dotyczyła przede wszystkim roli systemu edukacji w przygotowaniu młodego pokolenia do wejścia na rynek pracy.

Czytaj więcej...

Marzec 1968

Marzec 1968 – tajemnicza data sprzed dokładnie pół wieku. Wydarzenia marcowe pamiętają dziś ci, którzy mieli wtedy minimum dziesięć lat. Starsi czasem nawet wspominają swój własny w nich udział - niekiedy jako studenci protestujący przeciwko ograniczaniu przez władze wolności słowa, zaostrzaniu cenzury, czasem jako zatrzymani ciekawscy, którzy chcieli obserwować, co się dzieje na ulicach miast, czasem jako aktywiści partyjni, którzy byli skierowani do rozbijania demonstracji. Inni spędzili ten okres jako uczestnicy zwoływanych przez władze partyjne masówek i wieców, na których potępiano studentów, wichrzycieli, syjonistów i wszelkich przeciwników ówczesnego porządku polityczno-prawnego. Jednak z naszych oczu mimochodem znika ważna grupa, będąca niemalże w centrum ówczesnych wydarzeń. Grupa polskich Żydów, zmuszonych do emigracji z dokumentem podróży jedynie w jedną stronę, zmuszającym do opuszczenia Polski już na zawsze. Bo wówczas Żydem zostawało się często z mianowania.

Czytaj więcej...

Podwójny rocznik – półprawdy minister Zalewskiej

Wśród złych konsekwencji prowadzonej w ekspresowym tempie reformy systemu edukacji mamy te, które już ziściły się w szkołach naszych dzieci, w podstawówkach i w wygasających gimnazjach, oraz te, które w bliskiej przyszłości dopiero się ziszczą w szkołach średnich.

Czytaj więcej...

Informatyka: degradacja czy droga do mistrzostwa?

W ostatnich dniach szerokim echem odbiło się wystąpienie Karoliny i Tomasza Elbanowskich. Dotychczasowi zwolennicy reformy postanowili wypunktować jej bolesne dla uczniów skutki. Popsuli, aby móc wykazać się działalnością naprawczą – pisali nie bez racji komentatorzy. Ja mam podobne odczucia po zapoznaniu się z relacją z konferencji „Centrum Mistrzostwa Informatycznego – kompleksowe wsparcie uczniów zdolnych”.

Czytaj więcej...

Nauczyciele naszych dzieci – smutne rozstania

Pamiętam świetnie ten dzień. Koniec marca dwa lata temu, gdzieś pomiędzy feriami a przerwą wielkanocną. Najpierw jak grom z jasnego nieba wiadomość, że odchodzi pan od geografii. Ukochany nauczyciel mojego syna, uczący jego klasę, drugą gimnazjalną.

Czytaj więcej...